Allt om Windows och MS Office Produkter

Allt om Windows och MS Office Produkter

Information

About IT security

Aktivera / inaktivera specifika användarkonton

Windows TipsSkapad av Jörgen Halex 2014-02-14 11:25:47
Beroende på vilken Windows-version av vissa fördefinierade användarkonton avaktiveras automatiskt. Således, till exempel, från Windows Vista är administratörskontot för säkerheten inte aktiverat. På samma sätt är gästkontot stängs av i de flesta versioner. Används för omfattande konfigurationsarbete (administratörskonto) eller för att testa en viss funktionshindrad konto behövs, finns tillgängliga två sätt för aktivering. Möjligheten av "Dator Management" är inte möjligt i alla Windows-versioner.

Så här fungerar det ( från kommandoraden ) :

"Start" > " Alla program " > "Tillbehör" > " Kommandotolken"

Aktivera konto :

Som ett kommando , skriv " net user [ kontonamn ] / aktiv " . Till exempel: " net user administratör / aktiv "

Inaktivera konto:

Som ett kommando , skriv " net user [ kontonamn ] / aktiv : nej " . Till exempel: " net user administratör / aktiv : nej "
Tryck på Enter . Det visas meddelandet " Kommandot har slutförts . "

Så här ( via Datorhantering ) :

" Start" > " Kör " ( eller " Kontrollpanelen" > "Administrationsverktyg" för att öppna ) .
Som ett kommando , skriv " % Systemroot % \ system32 \ compmgmt.msc " .
Under " System " för att öppna kategorin " Lokala användare och grupper " .
Nu öppna mappen " Användare " .
Klicka med höger musknapp på att lämpliga användarkonto . Exempelvis " Administratör "
I snabbmenyn väljer du "Egenskaper" .
På fliken "Allmänt" väljer du alternativet " konto är inaktiverat " kan aktiveras eller inaktiveras .
Godkänn ändringarna med " OK " .

Obs:

Aktivera eller inaktivera ett användarkonto Administratör rättigheter krävs.
Från och med Windows Vista måste kommandotolken därför "Kör som administratör" startade.

Mer information: http://support.microsoft.com/?kbid=251394






  • Kommentarer(0)//information.it-losningar-och-it-sakerhet.se/#post113